9.30.2013

GODE ANMELDELSER

4 **** STJERNER UD AF 5 ***** FRA BØRN I BYEN - LÆS MERE HER:

Hus med magi og poesi

Børn i byen giver "Åbent hus" 4 ud af 5 stjerner: ****

Jytte Abildstrøms Teater, Riddersalen, er igen på banen med et farverigt og finurligt teaterstykke for de mindste. I ”Åbent hus” byder skuespiller Ragnhild Kaasgaard os indenfor i sit magiske hjem med masser af humor og overraskende indslag.

Hvor er Hunni?

De fleste børn, og ikke mindst forældre, kender fortvivlelsen, når yndlingstøjdyret har forputtet sig. Dét er, skåret helt ind til benet, den enkle handling i Åbent hus. Men også et super afsæt for at få alle børn og barnlige sjæle helt ud på sædet lige fra starten af stykket.  For vi lever os alle ind i Ragnhilds fortvivlelse, da hun fortæller om, hvordan hun som barn oplevede, at hendes elskede hund, Hunni, blev væk! De næste 35 minutter følger min 3-årige datter og resten af børnene handlingen med åben mund og polypper, mens Ragnhild og Dukke Hans leder efter Hunni i det magiske hus. Her gemmer farverige skuffer og spændende låger på det ene fantasifulde indslag efter det andet. I et virvar af sæbebobler, røg fra skorstenen, musik fra klaveret og et kødben med hejseværk suges vi ind i et sjovt univers, hvor man aldrig ved, hvad der dukker op i næste del af huset.

Tryg oplevelse for de allermindste

Den nærmere handling skal ikke afsløres her. Andet end at forældre roligt kan tage de mindste med til dette fortryllende stykke, der selvfølgelig har en happy end. ”Åbent hus” er en helstøbt oplevelse, ikke kun for de små, men også for os voksne. Stykkets målgruppe i alderen 1½ til de 4-årige kan ellers være svær at spille til – nogle gange får man ramt lidt skævt med en for høj lyd, en lidt for dunkel belysning eller et for uhyggeligt indslag, som kan gøre dele af det mindste publikum utrygt. Men Åbent hus går rent ind. Ikke ét barn blandt publikum græd eller lod til at være utrygt undervejs i et stykke med et behageligt tempo og en hyggelig stemning. Og så er det genialt at hovedpersonen Ragnhild kommer ud og hilser på børnene udenfor salen, inden stykket går i gang. Det afmystificerer, skaber tryghed og fungerer rigtig godt.
Derudover har billedkunstner Tenka Gammelgaard skabt en virkelig flot scenografi med knald på farverne, som man ikke kan andet end at blive i godt humør af. Hverken min datter eller jeg var i tvivl, da vi begav os hjem fra Frederiksberg – vi kan kun opfordre andre til at gå ombord i denne lille glimtende perle af en teaterforestilling.
Fakta: "Åbent Hus" spiller i Riddersalen tirsdag-fredag kl. 9.30 og 10.45 samt lørdag-søndag kl. 14 og 15.15. Frem til den 20. oktober 2013. Billetter købes på riddersalen.dk.  OBS! Den 1. og 2. oktober får medlemmer afBørn i byen klubben billetter til kun 40 kroner. Normalpris 125 kroner. Rabatten gælder forestillingerne kl. 9.30 og 10.45.